„În viziunea antreprenorului, cel mai important om din firmă este, în mod obiectiv, profesionistul contabil”
Interviu cu Liliana Elena Aldea, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Constanţa
Alexandra Rizea: Întrucât fiecare experienţă personală îmbogăţeşte palmaresul întregii noastre comunităţi profesionale, vă rugăm să vă referiţi la opţiunea dvs. pentru „meseria” de contabil şi cum această opţiune a generat rezultatele pe care le-aţi înregistrat până în prezent.
Liliana Elena Aldea: Sunt expert contabil şi practic această „meserie” încă din 1995. Am început timid şi cu teama de a nu face greşeli. A fost un drum anevoios, iar la inceput, dacă ne amintim, contabilitatea se ţinea „de mână”. Pot spune că am „furat această meserie” şi am învăţat cel mai mult din propriile erori. Pentru că îmi place să fac lucrurile „ca la carte”, în anul 2005 am devenit membru al CECCAR. Când am ales acest drum, am fost convinsă că vreau şi că pot. De atunci, învăţ, mă perfecţionez continuu sub semnul voinţei de autodepăşire, în vederea obţinerii de noi şi noi performanţe. Mi-am îmbogăţit cunoştinţele, am căutat să răspund adecvat tuturor provocărilor profesionale şi nu am refuzat lucrări care nu erau „domeniul meu”. În felul acesta am căpătat tot mai multă experienţă şi mi-am mărit portofoliul de clienţi, care activează în domenii diferite. Totdeauna mi-am exercitat profesia cu responsabilitate, reușind – pe plan local – să mă fac cunoscută prin seriozitate, prin calitatea serviciilor prestate. Prin urmare, pot afirma, cu toată convingerea: iubesc ceea ce fac şi fac totul cu pasiune.
Prin ce căi şi mijloace calitatea de membru al CECCAR v-a permis să vă afirmaţi din punct de vedere profesional şi ce recomandări se desprind din experienţa dvs. pentru colegii aflaţi la început de drum în muncă şi viaţă?
Cum bine se ştie, profesia contabilă din România are o istorie seculară. La anul, vom marca centenarul existenţei organismului nostru profesional. Suntem, deci, beneficiarii unor tradiţii bogate, care atestă că, în calitatea fiecăruia dintre noi de membru al CECCAR avem obligaţia sa ne perfecţionăm neîntrerupt, prin participări la cursuri, seminarii, întâlniri de lucru. Ca să te afirmi trebuie, în primul rând, să fii cunoscut şi apreciat de colegii de breaslă, să-ţi aduci contribuţia proprie la consolidarea comunităţii din care faci parte – comunitatea noastră contabilă. În această ordine de idei, consider că etica este foarte importantă în activitatea noastră. Colegilor aflaţi la început de drum le recomand să fie responsabili, să aibă o atitudine pozitivă, pentru că o atitudine pozitivă aduce rezultate pozitive, să fie disciplinaţi, integri şi… să muncească totdeauna cu pasiune.
Cum se acţionează, la nivelul filialei, pentru consolidarea pieţei serviciilor contabile în judeţul Constanţa şi cum vă implicaţi dvs. în demersurile profesionalo-civice menite să determine un progres mai puternic al zonei sub aspect economic şi social, inclusiv sub semul consecinţelor prezente şi viitoare ale pandemiei COVID-19?
La nivel de filială au avut loc întâlniri frecvente cu reprezentanţi ai insitutuţiilor publice precum ANAF, ITM, ANOFM, întâlniri benefice nouă, profesioniştilor, dar şi instituţiilor publice, deoarece noi, toţi, am avut astfel posibilitatea să aflăm problemele reale cu care ne confruntăm, noi şi agenţii economici, mai ales atunci când este vorba de pus în practică ceea ce se stipulează în actele normative. În acest context, devenim tot mai activi prin acţiuni şi întâlniri cu reprezentanţi ai instituţiilor statului, pe de o parte, şi ai mediului de afaceri, pe de altă parte. Afacerile sunt făcute din oameni pentru oameni și cu oameni, iar în viziunea antreprenorului, cel mai important om din firmă este, în mod obiectiv, profesionistul contabil. Antreprenorii locali au învăţat să caute servicii profesionale, personalizate, adaptate profilului afecerilor lor. Preferă serviciile de contabilitate externalizate, înţelegând că degeaba au o afacere mare dacă au o „contabilitate mică”, dacă balanţa lor contabilă nu oferă o imagine fidelă a patrimoniului societăţii şi dacă nu aplică în mod corect legislaţia. Trebuie să gândim pentru viitor, să analizăm tot ceea ce s-a întâmplat şi se întâmplă, în special în perioada aceasta, a pandemiei. Ne adaptăm, evoluăm rapid, anticipăm fenomene şi procese economico-sociale, întrucât a doua oară nu mai putem spune că suntem nepregătiţi. Pentru progres trebuie să facem paşi rapizi spre automatizare, tehnologizare, digitalizare, trebuie să avem o viteză de reacţie cât mai mare. Pe această cale, adresez colegilor mei un apel la acţiune: fiţi implicaţi şi dedicaţi profesiei,veniţi cu idei inovative, cu propuneri care pot fi reţinute şi transmise mai departe spre analiză şi aplicare!
În ce măsură activităţile iniţiate de filială în ultima perioadă, în condiţiile extrem de dificile provocate de noul coronavirus, ajută membrii să cunoască şi să aplice, cu o eficienţă sporită, atât noile reglementări în materie fiscal-contabilă, cât şi evoluţiile care au loc în plan naţional, european şi mondial în dezvoltarea profesiei?
Trăim vremuri şi situaţii cu care nu ne-am mai întâlnit până acum. Pandemia de COVID-19 ne-a pus într-o situaţie de incertitudine; a fost nevoie, deci, să ne adaptăm repede cu munca de la distanţă, care a generat diverse probleme, atât pentru noi, cât şi pentru companii. Consider că ne-am adaptat din mers şi acţionăm astfel încât lucrurile „să pară” mult mai uşoare decât sunt în realitate. Multe domenii au fost grav afectate de măsurile luate în vederea ţinerii sub control a evoluţiei noului coronavirus, multe companii sunt în punctul în care trebuie să-şi regândescă absolut totul, iar noi le suntem sprijin în aceste vremuri dificile. Avem clienţi din toate domeniile care activează pe plan local sau pe plan european. Căutăm şi punem în aplicare, împreună, soluţii. În această perioadă, profesia noastră este în continuare sub presiune, schimbările sunt mult mai rapide şi mai importante, volumul de informaţii şi, implicit, de muncă, a crescut semnificativ, iar noi ne străduim, astfel, să fim la zi cu noile reglementări, să fim tot mai eficienţi, să ajutăm clienţii să se menţină „pe linia de plutire”.
În strânsă legătură cu datele prezentate de dvs. se află, desigur, orientările determinate de cerinţele erei digitale. Cum veniţi, dvs. personal şi colegii din întreaga filială, în întâmpinarea acestor cerinţe, inclusiv prin programele de activitate pe 2020 şi pe o perioadă mai îndelungată?
Da, este timpul erei digitale. Dacă este ceva bun în toată „povestea” cu pandemia – pentru că, aşa cum am spus, încercăm să rămânem pozitivi şi să vedem binele din tot răul – lucrul cel mai bun care s-a întâmplat a fost că noi, toţi, am conştientizat că, pentru a depăşi dificultăţile, trebuie să acţionăm consonant potrivit cerinţelor prezentului şi viitorului. La nivel local şi la nivel naţional, s-au înregistrat demersuri, propuneri care au împins lucrurile înainte, în sensul că majoritatea solicitărilor s-au putut realiza online. Venim, în continuare, cu propuneri, cu expuneri de cazuri concrete care să ajute la perfecţionarea întregii activităţi în toate domeniile şi la toate nivelurile. Este păcat, suntem ţara care „exportă” cei mai buni IT-işti din lume, iar noi încă mai depunem dosare cu şină. Ne propunem să învăţăm, la rândul nostru, antreprenorii să lucreze cât mai mult în online, să ştie să folosească tehnologia, să-şi semneze electronic documentele, să le poată transmite online. Ne propunem să-i ajutăm pe cei care sunt la început de drum să crească odată cu noi; chiar am în vedere desfăşurarea de cursuri pentru tinerii potenţiali antreprenori care doresc să-şi deschidă o afacere. O societate se înfiinţează în trei zile, dar antreprenorul trebuie să ştie ce îl asteaptă după ce are actele firmei în mână.